آفت پسیل یک معضل جدی برای باغدارن می باشد و سالانه به منظور مقابله با آن هزینه­های بسیار زیادی می شود، و به لحاظ اقتصادی ضربه و خسارات جبران ناپذیری به مزارع وارد می­کند.آفت پسیل دارای چند نسل در سال می باشد به همین دلیل است که میزان خسارتی که وارد می کند بسیار زیاد می­باشد. این آفت تقریبا سه دوره زندگی دارد ابتدا تخم است سپس پوره یا نوزاد و در نهایت به یک حشره کامل تبدیل می شود که برخی نر و برخی ماده هستند. هدف از این اختراع، دستیابی به محلولی برای مبارزه با آفت پسیل به منظور کاهش خسارات وارده به باغات پسته، زیتون و گلابی می باشد با این رویکرد که محلول طراحی شده علاوه بر اینکه فاقد اثرات زیست محیطی باشد و مخاطره ای برای انسان نداشته باشد، دارای خاصیت ریزمغذی برای رشد گیاه نیز باشد.

موثرترین راه های مبارزه با پسیل پسته:

  • شخم زدن خاک باغات پسته در فصل زمستان

شخم زدن در فصل زمستان در کاهش جمعیت پسیل تاثیر فوق العاده­ای دارد؛ زیرا زیستگاه این آفت در سطح و یا زیر خاک و برگ می­باشد و با شخم زدن در واقع زیستگاه آن نابود می­شود. بهترین زمان شخم زدن علیه پسیل اواخر آذر ماه تا اوایل اسفندماه می­باشد. اگر خاک باغ در فصل زمستان شخم زده شود درختان از گزند پسیل در بهار سال بعد مصون می­مانند. عملیات شخم زمستانه علاوه بر از بین بردن پسیل در کاهش جمعیت آفات دیگری مثل شته­های علف هرز و زنبورهای هیپرپارازیتویید نیز موثر می­باشد.

  • استفاده از کارت­های زرد در باغات پسته

یکی از روش­های به دام انداختن آفت پسیل نصب کارت­های زرد رنگ می­باشد. رنگ زرد این کارت ها توجه پسیل های پسته را به سمت خود جلب می کند. بهتر است کارت­های زرد چسبنده در هر هکتار بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ عدد در قسمت تاج بیرونی درختان پسته نصب شوند. اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد ماه بهترین زمان نصب کارت زرد می­باشد. وجود چسب مخصوصی که روی این کارت­ها می­باشد بین ۱۰ تا ۱۵ روز خاصیت چسبندگی خود را حفظ می­کند. کار تله گذاری باید قبل از تخم ریزی حشرات بالغ انجام شود . علاوه بر پسیل تعدادی از زنبورهای پارازیتوئید توسط کارت زرد جلب می­شوند. پس زمان استفاده از کارت زرد باید طوری تنظیم شود که حشرات مفید کمتری در باغ باشند که یکی از این زمان­ها بعد از تورم جوانه­ها و قبل از باز شدن کامل برگ­ها می­باشد.

  • مبارزه­ی بیولوژیک

روش مبارزه­ی بیولوژیک با پسیل هیچ عارضه­ی مخربی نداشته و از طریق دشمنان طبیعی پسیل انجام می­شود. بالتوری سبز، زنبور psyllaephagus pistacia ، و کفشدوزک پسیل خوار، کنه­های شکارگر، عنکبوت­ها و سن­ها دشمنان طبیعی پسیل می­باشند.

  • مبارزه­ی شیمیایی علیه پسیل با استفاده از سموم شیمیایی

برای مبارزه­ی شیمیایی غالباً از سمومی مثل هگزافلومورون (کنسالت)، اسپری رودیکلوفن، اسپری تترامات (موونتو) استفاده می شود. بهترین زمان استفاده از سم پسیل در اواسط فصل زراعی یعنی تیر و مرداد می­باشد، زیرا جمعیت دشمنان طبیعی در این زمان کمتر و میزان حساسیت درختان در برابر پسیل بیشتر می­باشد. زمان استفاده از این سموم در مبارزه علیه پسیل اهمیت زیادی دارد. لازم بذکر است که ترکیبات مختلف پیشین همگی بر اثر (اثرات) کشنده یک ماده موثر شیمیایی (سموم کلره،  فسفره، کاربامات و …) استوار بوده است که از طرق مختلف (تنفسی، تغذیه ای، عصبی و …) باعث مرگ یک یا چند مرحله رشدی حشره آفت (تخم، پوره یا حشره کامل) می شوند. در روش­های پیشین، بخش زیادی از ترکیب سمی در محیط منتشر می­شود که باعث آلودگی محیط زیست و اثرات ناخواسته بر موجودات زنده غیر هدف می­شود و بخش دیگر در محصول (مغز پسته) باقی می­ماند که ممکن است اثرات ناخواسته­ای را در مصرف کنندگان محصول ایجاد کند.

راه حل فنی ارائه شده

در اختراع حاضر، محور اصلی طراحی اختراع بر اثرگذاری سریع، فاقد سمیت برای انسان و همچنین عاری از هرگونه آلایندگی محیط زیستی و همچنین اثر گذاری مناسب در نسل های مختلف پسیل و علاوه بر مزایای فوق در نظر گرفتن این موضوع که محلول فوق الذکر بتواند به عنوان یک ریز مغذی نیز در مزارع مورد استفاده قرار بگیرد. لذا به این منظور از دو راه حل فنی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در اختراع استفاده شده است:

الف- استفاده از مواد اولیه معدنی و گیاهی مناسب برای مبارزه با آفت پسیل که فاقد هرگونه سمیت باشد

ب- اثرگذاری بالا و سریع در کنترل و حذف پسیل با رویکرد ریز مغذی

از علل انتخاب عنصر بور می توان به عملکردهای زیر در گیاه که توسط این عنصر می­باشد اشاره نمود:

  • تقسیم سلولی در بافت­ های مریستمی
  • تشکیل جوانه های برگ و گل و جوانه گرده
  • تشکیل و ترمیم بافت های آوندی
  • متابولیسم قند و مواد هیدروکربنه و انتقال آنها
  • انتقال کلسیم در گیاه و تنظیم نسبت کلسیم و پتاسیم در بافت ­های گیاهی
  • تنظیم مقدار آب و هدایت آن در سلول

از شرایط بالا بودن سطح فناوری این محصول می توان باختصار به موارد ذیل اشاره نموده:

  • شیوه انتخاب مواد اولیه
  • شیوه تهیه فرمولاسیون
  • فراوری با هدف حفاظت از مواد موثره و با تکنیک های نوین
  • خواص کارکردی محصول