پوشال یا پد سلولزی چیست؟

پد سلولزی کولرهای آبی یا سیستم های خنک کننده آبی لایه نازکی از سلولز است که سطحی صاف و یکنواخت دارد. ماده اولیه مورد استفاده برای ساخت این پد کاغذ کرافت است. این ماده اولیه در داخل کشور تولید نمی‌شود و از طریق واردات تامین می‌شود. لایه‌های نازک پد به طور موجدار روی هم قرار می‌گیرند و سطح یکنواختی را برای جذب بهتر آب ایجاد می‌کنند. جنس استفاده شده در تولید پد سلولزی باعث مقاومت بالای آن در برابر فساد و همچنین آلودگی‌ها و مواد شیمیایی است.

سلولز ماده‌ای است که از دیواره سلولی گیاهان ساخته می‌شود. از این رو می‌توان از سلامت الیاف به کار رفته در پد سلولزی مطمئن بود. سلامت این الیاف تضمین کننده سلامت هوای خنکی است که به داخل ساختمان هدایت می‌شود.

کاربرد پد سلولزی سیستم های خنک کننده

پد سلولزی یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین اجزای سیستم های خنک کندده در صنایع مرغداری و دامپروری است. درواقع کار اصلی خنک سازی هوا بر عهده پد سلولزی است. به طور کلی، در سیستم های خنک کننده، جریان آب در لایه‌های نازک و به هم فشرده پدهای سلولزی پخش می‌شود. قدرت جذب بالای آب و نگهداری آن باعث می‌شود تا این جریان آب و رطوبت تا چند روز باقی بماند و سطح پوشال خیس باشد. از تماس هوا با قطرات مربوط پد سلولزی، جریان هوای خنک ایجاد می‌شود. این کار در نهایت به خنک شدن هوای درون سالن منجر می‌شود.

لایه های پد سلولزی

مزیت های استفاده از پوشال سلولزی

علاوه بر تمام برتری‌های و خصوصیات عنوان شده از پدهای سلولزی در مقایسه با سایر پوشال‌ها، استفاده از آنها مزیت‌های دیگری هم دارد. این مزیت‌ها آنقدر پررنگ هستند که چشم‌پوشی از این پدها و همچنین سیستم های خنک کننده امکان‌پذیر نیست. از جمله مزیت‌های مهم استفاده از پد یا پوشال سلولزی عبارتند از:

  • قدرت جذب بالای آب و رطوبت و درنتیجه صرفه جویی در مصرف آب
  • بالا بردن بازدهی سیستم های خنکد کننده در خنک سازی محیط و عدم فشار به موتور و یا فن های مستقر در سالن
  • صرفه جویی در مصرف برق
  • قابلیت رسوب زدایی و شویندگی آسان
  • طول عمر بالا (بین 3 تا 5 سال)
  • بهره گیری از ساختار و بافت شبکه‌ای و جلوگیری از ورود حشرات یا آلودگی به داخل سالن
  • کمک به تنفس سالم
  • ضریب مقاومت بالا در برابر ورود گرد و غبار

یکی از معایب بزرگ این پدها این است که بعد از استفاده طولانی مدت از این پدها به علت استفاده از آبهای سنگین و یا نامرغوب رسوبات سختی در جدار بیرونی این پدها تشکیل میشود که باعث می شود این پدها بعد از مدتی دچار گرفتگی در روزنه های خود شده و اختلال زیادی در عمل خنک سازی ایجاد می کند که در اکثر مواقع بهره بردار ی بایست نسبت به تعویض این پدها اقدام نماید. شرکت هرمس با توجه به چالش پیش آمده در این صنعت اقدام به طراحی و تولید محصولی نموده است که می تواند بدون هیچگونه آسیبی به بتفت این پدها رسوبات موجود روی آنها را از بین ببرد و کارائی و عمر این پدها را تا سه ال بالا ببرد.